El Sueño del Escolancio

http://andorralandart.com/2017/wp-content/uploads/2017/04/31-800x600.png

Biografia

La singular artista lleonesa, Carmen Madreñarroja, fa més de deu anys que es dedica a l’art vegetal. Ella se sent identificada amb artistes com Andy Goldsworthy, Louise Bourgeois, Lucía Loren (també present en aquesta Biennal) o el llegendari Joseph Beuys. Carmen compagina la elaboració de peces de petit i mitjà format amb la realització d’instal·lacions de “land art”. Un dels seus últims projectes ha estat “La huella de los rebaños”, que li ha permès treballar amb llana sobre el propi terreny.

El seu projecte artístic “Art Vegetal” treballa des de fa uns anys per la supervivència del mitjà rural a la zona de l’Alto Sil, a la localitat lleonesa de Salientes. Juntament amb altres habitants i artistes de la zona, recullen i tracten material vegetal d’aquell entorn per presentar-lo de manera artística. Els projectes es construeixen coincidint amb l’arribada del bon temps i s’intenta sempre promoure’ls fent pedagogia, implicant els veïns de la zona i difonent les tècniques i la filosofia d’aquest treball,
que vol ser anònim i quedar fora de les regles i objectius del mercat.

Obra

El treball consisteix en traçar i col·locar senders, bassals, traces de llana rentada i cardada a l’aire lliure, sobre roca i/o herba o sobre les parets de corrals de manera que siguin visibles les petjades d’un ramat que es desplaça a través d’un cordill imaginari. L’objectiu és recrear la força evocadora, per a qui els descobreixi, dels llocs per on passen els pastors amb els seus ramats a través d’un mapa visual imaginari que mostra la riquesa del seu món. Una activitat fonamental que tendeix a desaparèixer sense poder lluitar per defensar els seus
interessos comuns a escala global.

La idea inicial de Mil Madreñas Rojas era “marcar” amb aquestes
petjades els llocs on pasturava el bestiar a les muntanyes de l’Alto Sil, Babia i Omaña, a la província espanyola de Lleó, fins baixar a Extremadura que és on hivernava. La experiència de marcar aquests espais va començar el 2010 a l’entorn del “Museo Vostell Malpartida” de Cáceres, que era molt a prop d’un antic safareig de llana, i va continuar al Valle de Pineta a Osca i al Valle de la Mora de Babia, a Lleó. L’objectiu del projecte és estendre’s a altres indrets del món i contribuir a la
difusió de la “Declaració dels Pastors Nòmades i Transhumants” que es va emetre a la Granja, Segòvia, el setembre de 2007, coincidint amb una Trobada Mundial de Pastors Nòmades.